TDS Les Gets 2014 – Reissupäivä ja day #1 ajot

Homma lähti liikkeelle 3h aikaisemmin, kun kukko pieraisee aamulla. Tunnin nukkuneena ja täysin täpinöissä hyppäsin Seban autoon konkelin kanssa ja siitä dösäasemalle. Bussireissulla sai vaivoin nukuttua maksimissaan tunnin.

lesgets-lähtö2014

Lentokentällä kaikki sujui tällä reissulla mukavasti, kun pyörät olivat jo ilmoitettu etukäteen. Tosin Finnairin konkelien kuskaushinta oli nyt 150e eli 75e per suunta. Taisi viime reissulla käydä tuuri, koska silloin veloitettiin vain 75e ja saatiin rahaa vielä siitäkin takaisin väärästä laskutuksesta. Lento oli aika peruskauraa ja me istuttiin eri puolilla koneita ja joku jästipää (Sakke) oli heti jättänyt kamoja linja-autoon . Ei voinut sit kuunnella musaa koko lennolla.
Touchdown oli täysin ajoissa Genevessä eli 11:10 paikallista isojen käkikellojen aikaa. Tavaroiden noutaminen tapahtui suhteellisen kivuttomasti. Ainoana nyanssina lentoasemalla oli ”pommiuhka” (epäily, mutta sitä pitää käsitellä pommiuhkana suoraan). Porukka oli suhteellisen sekaisin tunkemassa pienistä lävistä ulos ja osa kello kalleista tunki vastakarvaan.  Taksikuskimme mukaan tuollaista ruuhkaa ei ole ennen nähty. Olimme tosiaan tilanneet taksireissun Geneve – Les Gets välille ja meitä vastassa oli kuski kyltti kädessä, jossa luki ”Sebastien Sandell”.

Taksi kannattaa ehdottomasti ottaa omien kokemustemme perusteella, koska reissu Genevestä Les Getsiin oli suhteellisen monen mutkan takana ja rajanylitys + tietullit päälle. Jaettu taksikeikka maksoi 75e ja privaatti 150e suunta. Saimme jaetun taksin ja pääsimme 75e. Tuo on tosiaan edullinen verrattuna siihen, että emme tarvitse autoa Les Getsin päässä lainkaan. Toinen hyvä asia on se, että ei tarvitse patailla sen suunnan kanssa yhtään. Voi nauttia upeista vuorimaisemista ja nojata taakse.
Mitä lähemmäs saavuimme Les Getsiä, sitä upeimmiksi maisemat muuttuivat. Maisemat olivat niin upeita, että veti jopa hiljaiseksi. Ilma oli mitä upein ja 28 astetta sekä auringonpaista päällä.

Saavuimmu paikalle, mutta meillä oli aluksi pienoinen ongelma… Mistä haemme avaimet? Kadun nimi on Les Au Dàmox X Y Z 223 jne.  Seba haki paikkaa aluksi kuumeisesti ja itse olin kamavahdissa. Muutaman soittonumero kikkailun jälkeen Seba sai jonkun madmoisellen luurin päähän ja hän tuli päästämään meidän ineet.

Kämppä osoittautui kyllä tässä kohtaa osittain pettymykseksi. Ei näyttänyt yhtään samalta kuin kuvissa ja kaiken lisäksi parisänky ja sohva petivermeinä. Eli hyvä, ettei meidän mukaan tullut ketään. Olisi esimerkiksi Pallo saanut nukkua Seban vieressä lusikassa.

Pyörät oli saatu reissupäivänä kuntoon hyvissä ajoin ja omat tubeless-touhutkin alkoi pelaamaan kun renkaassa pysyi maailma. Ilma oli upea ja mistään mudfestista ei ollut tietoakaan. Olisi käytännössä voinut ajaa wifebeateri päällä iltapäivällä, kun hätyytteli hellelukemia auringossa.

Fiilarit katossa

Mutta siten itse ajoon… tutkailimme ensin lähirinteen radat. Ajoimme pari sinistä runia eli aluksi löysät pois ja tämän jälkeen punaista runia alle. Sinisetkin radat olivat paikkapaikoin todella jyrkkiä ja uskomattoman paljon tiukkaa switchbacks kurvia. Muutamia ratoja mainitakseni… Tomahawk, The Shore, La Roue Libre, Triple8, Larpette, Mini Jump Park, La Dejantee ja Le-Vion Net. Ensimmäinen ajopäivä oli onnistunut ja jäi upeet fiilikset päälle. Oma suosikkini oli ehdottomasti La Roue Libre + Mini Jump Park päälle. Ranskikset osaa kyllä tehä nokkia, missä on hyvä reenata! Kumpikaan ei kaatunut ekana päivänä…pysyi siis lapasessa hyvin. Jarrupatit meinasivat vaan syödä kämmenpohjat.

Moni TDS-fani varmista haluaa kuulla oliko rinteessä naisia… Oli ja paljon! Siinäkin suhteessa olimme tulleet oikeaan paikkaan. Britti-mimmijä yyber setupeilla… Marry me! NAM 😀
Ehkä tähän on hyvä lopettaa parin päivän summaukset

seban sirkuspyörä
”Seban 21,2` sirkuspyörä kulki kivasti ekana päivänä”